Forfatterarkiv: Marie Carlsson

14. oktober 2020 – Så er der kommet en quizz til websitet

Jeg har lige færdiggjort den første quizz, som omhandler vores hukommelse. Når du ser på forsiden af quizzen, ser du et billede, som jeg har fremstillet sammen med en kollega. Jeg synes nemlig at der er så mange forklaringer på de forskellige hukommelsestyper og det (i hvert for mig) er meget svært at bevare overblikket. Derfor fik vi den ide at udarbejde vores egen. Den kan du også med fordel kigge lidt på, når du skal løse quizzen. (Det kan sagtens være at du vil komme til at støde ind i andre modeller, som er lidt forskellig fra denne. Selv fagfolk som jeg læner mig op af, er ikke altid enige) 🙂

Min tanke er, at du skal bruge den tid der kræves, og at du inden du svarer på spørgsmålene, kan nå at Google svarene. Det er nemlig ikke snyd 😉 Min tanke er, at efterhånden som du skal søge spørgsmålene i Google, vil du støde på rigtig mange spændende artikler og websites, som du kan bruge fremover.

På den måde, er det ikke en quizz på tid, men en quizz på kvalitet. Afprøv den. For i øvrigt er det sværeste ved sådanne quizzer, at man også skal finde en masse forkerte svar, som egentlig kan lyde rigtigt.

Så er min eksamen overstået.

Wiiii – Jeg var til eksamen i dag. Nu nåede jeg “vejs ende” i dette uddannelsesforløb 🙂

Jeg har i mange måneder,  hvor jeg udover mit fuldtidsjob, skrev opgave, læste om området og udarbejdede temaer til videreformidling af områderne til mine kollegaer. Nogle dage op til 16 timer i døgnet. (godt at jeg er godt til at komme i flow) 😉

Jeg har bare indset, at jo mere jeg ved til området, des mere kan jeg se hvor lidt jeg faktisk ved om området. Området i neuropsykologi og neuropædagogik er utroligt stort.

Men jeg har også set i praksis, hvor meget det giver af udvikling og læring hos borgerne, når man anvender den neuropædagogiske tilgang. Det er sommetider kun små ting der skal til. Men en viden om hjernens funktioner, kombineret med en god pædagogisk- og for mit vedkommende undervisningspædagogisk indsigt også, giver nogle rigtig gode værktøjer.

Men nu tilbage til min eksamen:

Min eksamensopgave i dag bestod af følgende elementer:

Metodevalg:

  • Det neuropædagogiske genstandsfelt
  • SMTTE Modellen
  • Fænomenologi

Teorier:

  • Dopaminens indvirkning på læring
  • Hukommelsen
  • MacLeans 3 delte hjerne
  • Legitim Perifer deltagelse
  • Det udvidede læringsbegreb

Jeg fremlagde om:

  • Overskreden læring
  • Det autonome kompas
  • Hvor ser jeg “overskreden læring” er placeret i det autonome kompas
  • Hvor ser jeg at disse to ting har en sammenhæng

Jeg ville gerne have været udspurgt om:
(vi havde mulighed for at give nogle ønsker til efterfølgende diskussion. Men de valgte ikke at udspørge mig om disse).

  • Hvordan jeg ville vidensdele med mine kollegaer i praksis
  • Neuronerne og hvordan det hænger sammen
  • Aaron Antonovskys saludotogenetiske model
  • De eksekutive funktioner

Jeg blev til eksamen i stedet for bl.a. udspurgt om følgende temaer:

  • Spejlneuronerne
  • Mentalisering
  • Relationer
  • Affektiv afstemning
  • Og en masse mere . . . .

En fantastisk oplevelse. Både vejleder og censor var skønne rogivende mennesker, når man nu kommer ind til eksamen og man har de gode “sommerfugle i maven”, og man kan mærke at man i starten har en stemme som ryster lidt. Hurtigt kommer der mere ro på.

Jeg gik derfra med et 12 tal. Men det vigtigste for mig, var al den læring som jeg har fået med mig på diplommodulerne i neuropsykologi og neuropædagogik.

Al mulig anerkendelse til de meget dygtige undervisere fra UCN som forstod at gøre stoffet interessant. (Jeg vil ikke driste mig til at sige at stoffet dermed var let forståeligt. Mange af områderne var temmelig “langhårede”). Men de gjorde alt hvad de kunne, for at videreformidle det så “blidt” som muligt.

11. juni 2018 – Nu er de sidste tavlenotater lagt på bloggen

Hej alle igen – Så er der nyt. Jeg har lige fået lagt de sidste tavlenotater på min blog. Det er flovt, men jeg har faktisk glemt at få dem lagt op indtil nu. Tavlenotaterne er for Modul 4, som jeg blev færdig med i april.

Læs mere i tavlenotaterne for det sidste modul som du kan hente her om:
Musikkens betydning for hjernen, firkløveren, diskurser, emotionelt intelligente teams, Mind-sets, narrativer, aflæring og meget mere.

Du er også meget velkommen til at gå på opdagelse i min blog, ligesom du er velkommen til at kontakte mig med gode ideer til netværk.

Rigtig god sommer til alle som læser med her 🙂

29. marts 2018

Det er et stykke tid siden sidste opdatering. Der har været rigtig mange projekter jeg har skulle bruge tid på i de sidste måneder. Men nu er der nyt på “tapetet”

Der har været nogle problemer med at mine notater til Susan Harts bog ikke har stemt overens med min lærebog. Det er de små sidetal som ikke stemte overens. Det skyldes at jeg havde lånt bogen på biblioteket og selvom jeg troede at det var den samme bog som jeg havde købt, var der alligevel en lille forskel i sidenumrene. Det har jeg nu rettet til.

Jeg er også blevet færdig med mine notater for bogen “Mennesket i hjernen” af Kjeld Fredens, som vi anvender som grundbog på uddannelsen.

Endelig, er alle tavlenotaterne for Modul 3, blevet uploadet. I vil også se, at der er kommet et ekstra punkt på bloggen – nemlig punktet “Tavlenotater for uddannelsen”.

Jeg glæder mig til at komme i gang med modul 4 som løber af staben i uge 16. Indtil da, er jeg i fulde sving med den opgave vi skal fremlægge d. 16. april. Det glæder jeg mig meget til.

Rigtig god påske. Det er jo nu kun skærtorsdag 🙂

16. december 2017 – Så er der kommet nye notater på min blog

Nemlig tavlenotater og diverse for uge 50. Dem finder ud under punktet “NEUROPSYKOLOGI” hvor du vælger ØVRIGE NOTATER – Eller i punktet NOTATER, hvor du vælger “Mine tavlenotater og notater fra undervisningen i Modul 2 i uge 50/217)

Du kan også bare klikke på dette link for at komme til tavlenotaterne for Modul 2 🙂

HVIS du lige vil have opfrisket tavlenotaterne fra modul 1, klikker du her

Det har været en fin uge, hvor vi har fået fremlagt livshistorien, for den borger som vi har valgt ud.

6. december 2017 – Så er det 2. modul i næste uge

Det bliver spændende. Fra 1. modul og indtil nu, har en god kollega og jeg fået til opgave at skulle udarbejde en livshistorie fra en borger. Det har været lærerigt. Livshistorien er en opgave bestående af 3 dele. En faktadel, en livshistorie og en solskinsfortælling.

Vi har sammen med den udvalgte borger, udarbejdet en fotobog, masser af video, hvor hendes fotos og håndarbejde er blevet fotograferet, masse interviews mm. Det endte med færdige videoer hvor vi optog en film “En tur ad Mindernes Boulevard”. Det var optagelser fra alle de steder, hvor hun har gået i skole og boet mm.

Vi har fremstillet en Power Point, som vi skal vise for holdet i næste uge.

Inden jeg kan ønske en glædelig jul, skal jeg på uddannelse i hele næste uge. Jeg glæder mig til indholdet i modul 2, som bl.a. omhandler mentalisering og hukommelse mm. Det skal nok blive godt :-). Fra medio december, vil der igen komme nyt på min blog.

28. oktober 2017

Jeg har skrevet en masse notater fra undervisningen på den første dag. Notaterne starter d. 23. oktober og varer til og med 26. oktober. Mine notater indeholder også billeder fra tavlen mm. Mine notater kan hentes her

Jeg har oprettet en lukket facebookgruppe. Den hedder “Neuropsykologi og Neuropædagogik”. Der er mulighed for at tale sammen om de ting vi er nysgerrige på, eller måske hvor vi kan sparre med hinanden. I er velkomne til at ansøge om optagelse 🙂 Du finder facebookgruppen her

21. oktober 2017 – Wow. Nu er det lige før det sker :-)

Tja.. Nu er der 1½ døgn til jeg skal starte på uddannelsen. Jeg har godt nok haft travlt. Der er mange sider som skal læses, men for at jeg forstår det så godt som muligt, har jeg skrevet mine egne notater i forbindelse med læsningen af Susan Harts bog.

Jeg har “krydret” mine notater med illustrationer. Enten nogle jeg selv har fremstillet, eller nogle som jeg har fundet. Det betyder at jeg har følelsen af at kunne forstå lidt mere af det, end hvis jeg ikke kunne kigge billeder ved siden af. Det skal siges, at der er rigtig mange ting som jeg ikke føler at jeg har kontrollen over. Der er mange begreber og processer i hjernen som jeg ikke er helt med på. Men jeg håber på, at der er flere brikker der falder på plads, når jeg i næste uge starter på uddannelsen. Jeg glæder mig i hvert fald. Mine notater til bogen kan læses her. Der er notaterne for hele bogen.

For at gøre det lidt lettere for mig selv at huske mange af de nye begreber, har jeg oprettet en fag-ordbog, som dækker nogle af de begreber som Susan Hart anvender. Den kan med fordel ligge ved siden af mine notater til Susan Harts bog. Vær opmærksom på, at der tit vil ske udvidelser i takt med at jeg får flere begreber tilføjet på uddannelsen. Fag ordbogen kan hentes her

Der var også andet materiale vi skal læse til i næste uge. Det har jeg også skrevet notater til (dog ikke allesammen). Notaterne til artiklen med Anni Mortensen som hedder “Pædagogik med hjernen og med hjertet”. En fantastisk artikel, som handler om mange ting. Bl.a. spejlneuroner, tilknytning og en masse andre gode informationer. Mine notater fylder 5 sider og kan læses her.

Men også Bo Netterstrøm, har skrevet en artikel om stress. Jeg har skrevet nogle få notater (2 sider) til artiklen her.

Jeg har også oprettet en oversigt over, de forskellige hjernehalvdele. Det gjorde jeg da jeg selv var blevet forvirret over, hvad det var for dele, hvor de var placeret og hvad de havde af funktioner. Den kan hentes her.

 

13. september 2017 – Venter i spænding

Tja…. I denne uge, er jeg ved at lade op, til at skulle starte på en diplomuddannelse indenfor neuropædagogik og neuropsykologi. Desværre er det nok først i uge 43 jeg skal starte. Mine øvrige kollegaer skal starte i  uge 39. Jeg glæder mig til at høre en masse om, hvad de har oplevet i den uge hvor de starter.

Jeg har sikret mig, at vi har fået vores bøger til uddannelsen, og har kigget lidt i dem. De ser gode ud. Da jeg så at det var Kjeld Fredens og Susan Harts bøger vi skulle bruge som grundbøger, blev jeg glædeligt overrasket. Det er begge to, meget dygtige mennesker, som ved hvad de taler om. Jeg har været til foredrag med Kjeld Fredens, men der var hans tema mest kost og “hjernemad”.

Jeg vil i den tid der går indtil jeg skal starte i uge 43, få denne blog her sat i gang, og samle de dokumenter jeg skal have lagt ind. Det er min tanke at jeg fortsætter med at lægge dokumenter op, når jeg starter uddannelsen. Jeg tager mange notater, og gør det gerne også i timerne. Så jeg garanterer for, at der kommer nye ting på efterhånden som uddannelsen skrider frem.