Så er min eksamen overstået.

Wiiii – Jeg var til eksamen i dag. Nu nåede jeg “vejs ende” i dette uddannelsesforløb 🙂

Jeg har i mange måneder,  hvor jeg udover mit fuldtidsjob, skrev opgave, læste om området og udarbejdede temaer til videreformidling af områderne til mine kollegaer. Nogle dage op til 16 timer i døgnet. (godt at jeg er godt til at komme i flow) 😉

Jeg har bare indset, at jo mere jeg ved til området, des mere kan jeg se hvor lidt jeg faktisk ved om området. Området i neuropsykologi og neuropædagogik er utroligt stort.

Men jeg har også set i praksis, hvor meget det giver af udvikling og læring hos borgerne, når man anvender den neuropædagogiske tilgang. Det er sommetider kun små ting der skal til. Men en viden om hjernens funktioner, kombineret med en god pædagogisk- og for mit vedkommende undervisningspædagogisk indsigt også, giver nogle rigtig gode værktøjer.

Men nu tilbage til min eksamen:

Min eksamensopgave i dag bestod af følgende elementer:

Metodevalg:

  • Det neuropædagogiske genstandsfelt
  • SMTTE Modellen
  • Fænomenologi

Teorier:

  • Dopaminens indvirkning på læring
  • Hukommelsen
  • MacLeans 3 delte hjerne
  • Legitim Perifer deltagelse
  • Det udvidede læringsbegreb

Jeg fremlagde om:

  • Overskreden læring
  • Det autonome kompas
  • Hvor ser jeg “overskreden læring” er placeret i det autonome kompas
  • Hvor ser jeg at disse to ting har en sammenhæng

Jeg ville gerne have været udspurgt om:
(vi havde mulighed for at give nogle ønsker til efterfølgende diskussion. Men de valgte ikke at udspørge mig om disse).

  • Hvordan jeg ville vidensdele med mine kollegaer i praksis
  • Neuronerne og hvordan det hænger sammen
  • Aaron Antonovskys saludotogenetiske model
  • De eksekutive funktioner

Jeg blev til eksamen i stedet for bl.a. udspurgt om følgende temaer:

  • Spejlneuronerne
  • Mentalisering
  • Relationer
  • Affektiv afstemning
  • Og en masse mere . . . .

En fantastisk oplevelse. Både vejleder og censor var skønne rogivende mennesker, når man nu kommer ind til eksamen og man har de gode “sommerfugle i maven”, og man kan mærke at man i starten har en stemme som ryster lidt. Hurtigt kommer der mere ro på.

Jeg gik derfra med et 12 tal. Men det vigtigste for mig, var al den læring som jeg har fået med mig på diplommodulerne i neuropsykologi og neuropædagogik.

Al mulig anerkendelse til de meget dygtige undervisere fra UCN som forstod at gøre stoffet interessant. (Jeg vil ikke driste mig til at sige at stoffet dermed var let forståeligt. Mange af områderne var temmelig “langhårede”). Men de gjorde alt hvad de kunne, for at videreformidle det så “blidt” som muligt.

5 thoughts on “Så er min eksamen overstået.

  1. Heidi

    Hejsa,
    Det er virkelig en fantastisk side du har fået lavet her. Vi er flere som har flittigt har været inde på den og den har hjulpet os godt på vej.
    Vil høre om det er muligt, at se din eksamensopgave? Vi står selv og skal til eksamen og det vil være fedt, at få et indblik i, hvad det er de egentlig kræver/går efter.

    Svar
    1. Marie Carlsson Forfatter

      UPS: Beklager meget at jeg først svarer nu – beskeden har simpelthen “puttet sig” 🙁

      Jeg tænker at du er overstået din eksamen. Øv at jeg ikke lige har set din besked før nu. Jeg håber at det er gået godt, og at du er kommet i gang med at bruge al den viden du har opnået?

      Det vil være fedt at høre, hvad du har arbejdet med til din eksamen og hvilke områder du har fokus på. Der er så mange ting indenfor området, og man har ofte nogle temaer, vi hver især kan finde mere “sig selv i” end andre.

      Beklager endnu engang 🙂

      Mht. eksamensopgaver mm, er du velkommen til at besøge min facebookprofil. Den hedder “Neuropsykologi og neuropædagogik”. Her kan du i punktet “Filer”, se min opgave.

      http://www.facebook.com/groups/808021496045396

      Svar
  2. Poul-Erik Juhl

    Hej Marie,

    Jeg arbejder i Socialpsykiatri Norddjurs – nu på 11. år, og afsluttede min uddannelse til social- og specialpædagog 23-06-2020 – og jeg er just blevet tilknyttet Neuropædagogisk Team, og har fået lov til at deltage i diplommodulet ‘Neuropsykologi og neuropædagogik’ til efteråret næste år (via realkompetencevurdering).

    Jeg har altid været en læse-nørd, og er naturligvis (i min verden) nu ved at fordybe mig i, hvorledes jeg bliver en god neuropædagog.

    Jeg faldt over dine notater, og jeg er imponeret; ingen andre end jeg, havde jeg troet, ville kunne frembringe disse skriverier. (-:

    Venlig hilsen Poul-Erik

    Svar
    1. Marie Carlsson Forfatter

      Hej Poul-Erik.

      Hvor er jeg bare glad for at du kan bruge nogle af mine notater mm. Jeg “nørder” selv meget i neuropsykologi og neuropædagogik og har utrolig meget glæde af at bruge det i min hverdag. Det gør en stor verden til forskel i praksis 🙂

      Du er velkommen til også at melde dig ind i gruppen på Facebook. Den hedder “Neuropsykologi og neuropædagogik” og du finder den her:
      http://www.facebook.com/groups/808021496045396

      Jeg vil glæde mig til, hvis du kan komme med nogle spørgsmål ind i gruppen og også de erfaringer som du gør dig. Min tanke om facebookgruppen er, at vi har mulighed for at vidensdele og gør hinanden klogere på noget som umiddelbart kan synes svært.

      Det lyder som et spændende job, og mon ikke jeg får lov at høre noget mere til dig på Facebook? Der er ikke så meget gang i den endnu, men nu kommer vi til tidspunktet hvor mange starter op på fagene igen.

      Hav en dejlig dag.

      Svar
  3. Marie Carlsson Forfatter

    Efter en længere periode, hvor jeg ikke har været så meget ved tasterne, er det nu tid for en status.

    Pr. 1. januar 2020, blev jeg sammen med andre, rokeret til et andet bosted under samme ledelse. Så der har været nok at skulle komme ind i, igen. Men det giver også en ny mulighed for at se på de “nye” borgere udfra bl.a. den neuropædagogiske vinkel. Men det betød desværre også, at jeg valgte at framelde mig et andet diplommodul indenfor bl.a. OCD og autisme, for at jeg ikke spændte mig selv for hårdt. Dette påtænker jeg dog at tilmelde mig igen i efteråret 2021.

    Til gengæld har jeg i det seneste år, fået kursus som Psykisk førstehjælper, været på kursus i mentalisering samt i Low Arousal.

    Det er spændende at observere, hvor meget mennesker kan udvikle sig når man tilfører noget neuropædagogik til specialpædagogikken. Det er spændende at få lov til at samarbejde med andre kollegaer som også har en viden om neuropædagogik. Det giver mange utrolig spændende faglige samtaler og samarbejde.

    Det er et utrolig stort område, som hele tiden ændrer sig i takt med den viden og erfaring der fremkommer indenfor området. Jeg glæder mig til, fortsat at arbejde med nye temaer indenfor neuropædagogikken, men også at repetere den viden jeg har i form af at anvende den i praksis.

    Jeg håber at I som enten skal til at læse om det, eller allerede er godt i gang, får ligeså meget glæde af den viden I opnår, som jeg føler at jeg har haft af mit uddannelsesforløb. Og husk nu – vi er til for at hjælpe hinanden.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *