Tja.. Nu er der 1½ døgn til jeg skal starte på uddannelsen. Jeg har godt nok haft travlt. Der er mange sider som skal læses, men for at jeg forstår det så godt som muligt, har jeg skrevet mine egne notater i forbindelse med læsningen af Susan Harts bog.
Jeg har “krydret” mine notater med illustrationer. Enten nogle jeg selv har fremstillet, eller nogle som jeg har fundet. Det betyder at jeg har følelsen af at kunne forstå lidt mere af det, end hvis jeg ikke kunne kigge billeder ved siden af. Det skal siges, at der er rigtig mange ting som jeg ikke føler at jeg har kontrollen over. Der er mange begreber og processer i hjernen som jeg ikke er helt med på. Men jeg håber på, at der er flere brikker der falder på plads, når jeg i næste uge starter på uddannelsen. Jeg glæder mig i hvert fald. Mine notater til bogen kan læses her. Der er notaterne for hele bogen.
For at gøre det lidt lettere for mig selv at huske mange af de nye begreber, har jeg oprettet en fag-ordbog, som dækker nogle af de begreber som Susan Hart anvender. Den kan med fordel ligge ved siden af mine notater til Susan Harts bog. Vær opmærksom på, at der tit vil ske udvidelser i takt med at jeg får flere begreber tilføjet på uddannelsen. Fag ordbogen kan hentes her
Der var også andet materiale vi skal læse til i næste uge. Det har jeg også skrevet notater til (dog ikke allesammen). Notaterne til artiklen med Anni Mortensen som hedder “Pædagogik med hjernen og med hjertet”. En fantastisk artikel, som handler om mange ting. Bl.a. spejlneuroner, tilknytning og en masse andre gode informationer. Mine notater fylder 5 sider og kan læses her.
Men også Bo Netterstrøm, har skrevet en artikel om stress. Jeg har skrevet nogle få notater (2 sider) til artiklen her.
Jeg har også oprettet en oversigt over, de forskellige hjernehalvdele. Det gjorde jeg da jeg selv var blevet forvirret over, hvad det var for dele, hvor de var placeret og hvad de havde af funktioner. Den kan hentes her.